1826-1900
American painter. He was a leading representative of the second generation of the HUDSON RIVER SCHOOL, who made an important contribution to American landscape painting in the 1850s and 1860s. The son of a wealthy and prominent businessman, he studied briefly in Hartford with two local artists, Alexander Hamilton Emmons (1816-84) and Benjamin Hutchins Coe (1799-1883). Thanks to the influence of the Hartford patron DANIEL WADSWORTH, in 1844 he became the first pupil accepted by Thomas Cole. Related Paintings of Frederic E.Church :. | The Aegean Sea | Rooftops at Sunset,Rome,Italy | Twilight,a Sketch | Palm Tres and Housetops,Ecuador | Aurora Borealis,Mt.Desert Island,from Bar Harbor,Maine | Related Artists:
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
Stanley, Owen1811 - 1850,was commander of HMS Rattlesnake on a four year exploratory expedition to New Guinea, 1846?C1850. Stanley was the son of Edward Stanley, Bishop of Norwich. He left naval college at the age of fifteen, and served under Phillip Parker King on HMS Adventure and John Franklin in the Mediterranean. In 1836 he sailed to the Arctic as scientific officer on HMS Terror under George Back. In 1838 he was given command of HMS Britomart and sailed to Australia, returning in 1843. In December 1846 Stanley sailed from Portsmouth in charge of HMS Rattlesnake, with the purpose of surveying the seas around the Great Barrier Reef and Torres Strait. The ship called at Madeira, Rio de Janeiro, Simon's Town and Mauritius, arriving in Sydney in July 1847.
Jean Charles Cazin1841-1901
French
Jean Charles Cazin Location
Painter and ceramicist. His earliest paintings reveal close affinities with the realist tradition, while his later compositions (mostly landscapes of northern France) demonstrate an awareness of Impressionism and a commitment to recording the changing effects of light and atmosphere. He was sent to England for health reasons but by 1862 or 1863 was living in Paris and active in avant-garde artistic circles. In 1863 he exhibited Recollections of the Dunes of Wissant (untraced), a work based on close observation of the coastline of northern France, at the Salon des Refuses. He enrolled at the Ecole Gratuite de Dessin under Horace Lecoq de Boisbaudran, where he became friends with Alphonse Legros, Thodule Ribot, Henri Fantin-Latour and Leon Lhermitte, all of whom adopted Boisbaudran method of developing paintings from memory as a way of heightening perceptions. During this period Cazin also met Marie Guillet, whom he married in 1868.